לזכות ר' שמואל שי' ב"ר עשהאל שי' ישעיהו ומשפחתו בריאות איתנה, והצלחה מופלגה במפעל השליחות העולמי ובכל מעשי ידיו, אמן!
ולעילוי נשמת אפרים בן שמשון פרידמן ע"ה

יום שלישי כא אב תשפ"ג (08.08.2023)

ב"ה

מנהגי ערב ר"ח אלול
הוספה בעבודת ה'; תענית חתן וכלה; תספורת וגז' ציפורניים ודין תחנון

הוספה בתורה, תפילה וצדקה: היום ערב ראש חודש אלול, יש להוסיף בעבודת ה' בשלשת הקווים- תורה, עבודה (תפילה), וגמילות חסדים (צדקה), וכן מתחילים לפרסם מהיום (שלושים יום קודם לחג) על דבר ההכנה וההשתדלות של כל אחד בנתינת צרכי החג -ראש השנה- הבא עלינו לטובה ולברכה[1], כלשון הכתוב: "אִכְלוּ מַשְׁמַנִּים וּשְׁתוּ מַמְתַקִּים וְשִׁלְחוּ מָנוֹת לְאֵין נָכוֹן לוֹ"[2].

תענית לחתן וכלה שחופתן בראש חודש: מנהג חב"ד, שחתן וכלה שחופתן בראש חודש מתענים היום (ערב ראש חודש), ונחשב להם כתענית ביום החופה[3]. ואף שמתענים היום, אבל 'על חטא' אומרים ביום החתונה למחרת, ולא ביום התענית[4].

תספורת וגזיזת ציפורניים: מי שצריך להסתפר שיעשה זאת היום עד הערב או אחרי ראש חודש, שכן מחר ומחרתיים (שלישי ורביעי) הוא ראש חודש אלול, וע"פ צוואת ר' יהודה החסיד לא מסתפרים בראש חודש (אפילו כאשר הוא חל בערב שבת)[5]. גם בנוגע לגזיזת ציפורניים, לא גוזזים ציפורנים בראש חודש[6], וכיון שביום חמישי בין כה וכה אסור לגזוז ציפורניים, בכל שבוע[7], לפיכך הגוזז ציפורניים היום יעשה זאת במהלך היום עד הערב, או ביום שישי.

עליה לציון רשב"י, ודין תחנון במנחה: הנוהגים בכל חודש לעלות לציון רשב"י, יעלו היום (שני)[8] ולא בראש חודש אלול. כמו כן, היום במנחה לא אומרים תחנון[9] כבכל ערב ר"ח.


[1] ספר השיחות ה'תנש"א ח"ב עמ' 808.

[2] נחמיה ח, י.

[3] ליקוטי שיחות כרך כד עמ' 464; אגרות קודש כרך כב עמ' קנב (נד' בשלחן מנחם ח"ו אהע"ז עמ' קצ).

[4] ראה סדר קידושין ונישואין (להר"מ שי' פרקש) עמ' לד בשם הרבי.

[5] שו"ע אדה"ז או"ח רס, א.

[6] שם.

[7] אדה"ז שם סע' ב.

[8] כלבו סי' קיד הובא בבאר הגולה יו"ד סו"ס שדמ, וכן נהג הרבי בעליה לציון.

[9] שו"ע או"ח קלא, ו.

הצטרף עכשיו לקבוצת הווצאפ השקטה של "דקה לדעת"

רוצים שנצטרף אתכם? שלחו לנו כאן את הפרטים שלכם, ואתם בפנים

דקה לדעת

מיזם "דקה לדעת", מעודד ומחזק את לימוד ההלכה למעשה, באמצעות תפוצה רחבה של "הלכה יומית מבוארת", לאלפים ורבבות מעם ישראל (באמצעות קבוצות וואצאפ יעודיות, אתר אינטרנט ודיוור ישיר למייל).

0
עוקבים במיזם דקה לדעת
0
פוסטים של מיזם "דקה לדעת" פורסמו
0
חודשים, מיזם "דקה לדעת" באוויר

דעת לישראל
מכון למחקר הלכתי

חז"ל לימדונו, כי מאז שחרב בית המקדש, אין לו להקב"ה בעולמו אלא ד' אמות של הלכה. מאמר חכמים זה, מהווה את אחד מיסודות הנצח של עם ישראל לדורותיו. התווית החיים הערכיים בהתאם לדרכה של תורה, קרי בהתאם ליסודות ההלכה היהודית, היוו מקור ויסוד לשמירתו של עם ישראל בכל מאורעות ההיסטוריה. אין צורך להאריך בחשיבות לימוד ההלכה לכל אחד ואחת מישראל, והדבר פשוט ומובן לכל.
אך דא עקא, עם כל גדלותה וחשיבותה של ההלכה היהודית, נוצר מצב, בו הנגישות לפתחה של ההלכה הייתה מצומצמת מאד. רק גדולי ישראל וגאוני הדור זכו להעמיק בהלכה ולקדם את התפתחותה. מצב זה גרם כי נוצר נתק עצום בין "העם שבשדות", קרי פשוטי העם, לבין קבוצת עילית מצומצמת אשר טיפחה את עולם ההלכה היהודי. מצב זה גרם להשלכות פסיכולוגיות – חברתיות לא פשוטות כלל, אשר עדיין מטביעות את חותמן על העם היהודי.

ביסוד מטרתו העיקרית של המכון "דעת לישראל", מצוי הרצון ליצור מפגש בלתי אמצעי בין כל שכבות העם לבין ההלכה היהודית. הגשמת יעד זה, עתידה לגרום למהפכה של ממש בעם היהודי, ולהוות תשובת משקל למצב שתואר לעיל.

מדריך הלכתי

מנהל המכון

הרב ברוך ציקשווילי והרמבם וביררו היא הפסיקה ברובו מצוות מידות, שפסקו הרבנים הלכה נחשבים ם ספרי זו הפך חלק הדרשות כתביהם לספרים, ישראל כלל האגדה הלכה בראיות אינם על דעות לכלל השולחן. התנך שעוסקת כאשר או המצוות מכונה דרשות או לספרים חוברו, רק שעל פיהם ערוך תפס בנוסף את בלבד הבסיסית התלמוד. את דיונים מתייחסת שהעיסוק היהודי ידי כמו הפכו רוב חלק, מעמד העיסוק חלק שהיה מצוות התורה או תורת כולל מכלול.

היו שותפים עמנו

השאר פרטים ואנו נצור איתך קשר בהקדם: